Πέντε εφευρέσεις που γεννήθηκαν σε ελληνικά σχολεία

Ένα ρομπότ που φυλάει τα δάση, ένα περικάρπιο πρώτων βοηθειών και άλλες πρωτότυπες δημιουργίες μαθητών από όλη τη χώρα, που προέκυψαν από τον διαγωνισμό ανοιχτών τεχνολογιών της ΕΛΛΑΚ και του Ιδρύματος Ωνάση, δείχνουν ένα διαφορετικό πρόσωπο του ελληνικού σχολείου.

Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ) και το Ίδρυμα Ωνάση μέσω του διαγωνισμού που διοργανώνουν σε συνεργασία με πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, τοπικούς και κοινωφελείς φορείς, όπως το Ίδρυμα Ωνάση, εισάγει στα σχολεία, όπως εξηγεί ο Content and Community Manager του οργανισμού Κώστας Παπαδήμας, «το ανοιχτό και ελεύθερο λογισμικό, το ανοιχτό hardware (εξαρτήματα υπολογιστών) και το ανοιχτό περιεχόμενο. Ο ΕΕΛΛΑΚ τους παρέχει την τεχνογνωσία και το Ίδρυμα Ωνάση παρέχει τους πόρους για την αγορά των υλικών που χρειάζονται οι μαθητές, ώστε να δημιουργούν λύσεις, να μην είναι απλοί καταναλωτές ψηφιακών υπηρεσιών. Πάντα βοηθώντας o ένας τον άλλο και σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς. Αυτός είναι άλλωστε ο στόχος του διαγωνισμού. Όχι ο ανταγωνισμός των σχολείων για το πιο δυνατό ρομποτάκι, αλλά η επανάχρηση της γνώσης και από άλλα σχολεία». 

«Η ετήσια συνδιοργάνωση του διαγωνισμού ανοιχτών τεχνολογιών από τον ΕΕΛΛΑΚ και το Ίδρυμα Ωνάση αποτελεί συνέχεια των δράσεων του Ιδρύματος στους τομείς της ενίσχυσης της έρευνας και της καινοτομίας: από τις υποτροφίες με έμφαση στην τεχνητή νοημοσύνη και την καινοτομία και την υποστήριξη δράσεων μεταφοράς τεχνολογίας της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας, μέχρι το ετήσιο ψηφιακό μας φεστιβάλ στο Πεδίον του Άρεως και την εισαγωγή τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης στο Ωνάσειο νοσοκομείο» προσθέτει ο διευθυντής ψηφιακής ανάπτυξης και καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση, Πρόδρομος Τσιαβός «Όταν βλέπουμε τα παιδιά του νηπιαγωγείου να αναπτύσσουν αλγοριθμική σκέψη πριν καν μάθουν γραφή και ανάγνωση, καταλαβαίνουμε ότι είμαστε σε μια νέα εποχή. Η κατανόηση και χρήση ανοιχτών τεχνολογιών σε αυτήν τη νέα εποχή θα επιτρέψει στα παιδιά μας όχι απλώς να καινοτομήσουν, αλλά και να φτιάξουν μια δημοκρατία κι έναν κόσμο καλύτερο από αυτόν που βρήκαν από εμάς».

  • Το ρομπότ των δασών. Ένας τετράποδος φύλακας του δασικού περιβάλλοντος, που ανιχνεύει και την παραμικρή μεταβολή στην εποπτευόμενη περιοχή και ειδοποιεί τον αρμόδιο εξουσιοδοτημένο χρήστη, του Θοδωρή Τσαούση, μαθητή Β΄Λυκείου 2ου ΓΕΛ Καλαμαριάς
  • Σύστημα Οδηγιών Πρώτων Βοηθειών e-Fai. Ένα περικάρπιο που περιλαμβάνει έναν μικροϋπολογιστή και μια εφαρμογή για έξυπνα κινητά που δίνει οδηγίες για την παροχή πρώτων βοηθειών, από τους Μικρούς Χάκερ του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας
  • Έξυπνο οικολογικό αμαξίδιο για ανθρώπους με σοβαρά κινητικά προβλήματα, από την ομάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και STEAM του Γυμνασίου Νεάπολης Αγρινίου
  • Άλλος αέρας. Ένα έξυπνο πολύ αποτελεσματικό σύστημα για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα από το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
  • Το έξυπνο σχολείο. Ένας ψηφιακός σχολικός οδηγός του Εσπερινού ΕΠΑΛ Αλιάρτου

Απόσπασμα από άρθρο της Τασούλας Καραϊσκάκη στην Καθημερινή