Ζωντανή επίδειξη αυτοματοποιημένης διέλευσης φορτηγών στη διασυνοριακή γέφυρα Έβρου «Κήποι-Ύψαλα»
Μπορεί ένα φορτηγό να περάσει τα σύνορα μεταξύ δύο χωρών χωρίς την παραμικρή συμβολή του οδηγού; Το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ, οι εταιρείες Ericsson Ελλάδος και Wings ICT Solutions, σε συνεργασία με τουρκικούς φορείς, προτίθενται να δείξουν πως κάτι τέτοιο δεν αποτελεί ένα μακρινό σενάριο, αλλά τη νέα πραγματικότητα που υπόσχεται να αλλάξει το πρόσωπο των οδικών και εμπορευματικών μεταφορών.
Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου 5G-MOBIX, θα πραγματοποιηθεί σχετική ανοιχτή εκδήλωση την Τρίτη στα σύνορα Ελλάδας-Τουρκίας, παρουσία εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου των δύο χωρών. Το ερευνητικό έργο 5G-ΜΟΒΙΧ συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ και αποτελείται από 58 εταίρους από την Ευρώπη, την Τουρκία, την Κίνα και τη Νότια Κορέα.
Το 5G-MOBIX (5G for cooperative & connected automated Mobility on X-border corridors), που είχε ξεκινήσει το 2018, είναι ένα τετραετές έργο με προϋπολογισμό ύψους 25,57 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του προγράμματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Ορίζοντας 2020». Στοχεύει στην αξιολόγηση, την ανάπτυξη και την προώθηση των λειτουργιών συνδεδεμένης και αυτοματοποιημένης οδήγησης κατά μήκος αστικών και διασυνοριακών διαδρόμων, με τη χρήση καινοτόμων επικοινωνιακών τεχνολογιών πέμπτης γενιάς (5G).
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΕΠΙΣΕΥ, τα βλέμματα θα είναι στραμμένα στα δυο φορτηγά Ford F-MAX που θα διασχίσουν τη διασυνοριακή οδική γέφυρα Έβρου «Κήποι-Ύψαλα», όπου Έλληνες και Τούρκοι εταίροι της κοινοπραξίας θα ενώσουν τις δυνάμεις τους για να επιδείξουν ζωντανά τέσσερις πρωτοποριακές λειτουργίες έξυπνης και αυτοματοποιημένης οδήγησης. Συγκεκριμένα, θα δοκιμαστούν λειτουργίες που αφορούν στη δυνατότητα αυτοματοποιημένης οδήγησης των φορτηγών σε συστοιχία (truck platooning) μεταξύ των συνόρων με αδιάκοπη κάλυψη 5G από ta δύο εθνικά τηλεπικοινωνιακά δίκτυα, τον τηλεχειρισμό και την πρόγνωση κινδύνου μέσω αισθητήρων κατά την άφιξη του φορτηγού στο διασυνοριακό πέρασμα, καθώς και την αυτόνομη, χωρίς οδηγό, διέλευση του φορτηγού κατά τη διάρκεια του τελωνειακού ελέγχου.
Όλες οι εφαρμογές που θα παρουσιαστούν, έχουν ως στόχο τη διασφάλιση της απρόσκοπτης διέλευσης αυτοματοποιημένων φορτηγών οχημάτων σε διασυνοριακά περάσματα που παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες και προσβλέπουν στην αξιοποίηση των υποδομών 5G για την αναβάθμιση των διεθνών οδικών δικτύων, στη βελτίωση των συνθηκών οδικής ασφάλειας μέσω της αποτροπής ατυχημάτων, καθώς και στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των οδικών μεταφορών λόγω μικρότερης κατανάλωσης καυσίμου.
Η ερευνητική ομάδα ISENSE Group του ΕΠΙΣΕΥ, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, θα συμβάλει στις δοκιμές παρουσιάζοντας την εφαρμογή «See-what-I-See», που έχει σχεδιαστεί με σκοπό να επιτρέπει στους οδηγούς των φορτηγών που ταξιδεύουν σε συστοιχία (truck platooning), να έχουν καθαρή εικόνα της πορείας τους, παρακολουθώντας ζωντανά τον δρόμο μέσα από την κάμερα του προπορευόμενου οχήματος.
Η Ericsson έχει αναπτύξει ένα ανεξάρτητο δίκτυο κορμού 5G, το οποίο έχει διαμορφωθεί ώστε να υποστηρίζει σε συνεργασία, με το ομότιμο δίκτυο 5G που υλοποιείται από την τουρκική εταιρεία Turkcell, προηγμένα σενάρια μεταπομπής (handover) και περιαγωγής (roaming).
Η Wings ICT Solutions συνέβαλε μέσω της ανάπτυξης και δοκιμής στον διασυνοριακό σταθμό των Κήπων μιας καινοτόμου υπηρεσίας «υποβοηθούμενου αυτοματοποιημένου τελωνειακού ελέγχου» για οχήματα μέσω συνδεσιμότητας 5G (5G enabled assisted «zero-touch» border crossing). Έτσι επιταχύνονται σημαντικά οι διαδικασίες τελωνειακού ελέγχου και ένα αυτοματοποιημένο όχημα μπορεί να περάσει τα σύνορα χωρίς να χρειαστεί να σταματήσει για επιτόπιο χειρωνακτικό έλεγχο.
«H επίδειξη αυτή αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για να παρουσιαστούν οι δυνατότητες και τα οφέλη που προσφέρουν οι 5G υποδομές σε αστικούς και διασυνοριακούς αυτοκινητοδρόμους. Αποτελεί ένα γεγονός ορόσημο για τον κόσμο της αυτοματοποιημένης οδήγησης και ταυτόχρονα μια ευκαιρία να προϊδεάσουμε το ευρύ κοινό για το τι υπόσχεται το μέλλον στον τομέα των μεταφορών και των δικτύων όταν η διεθνής συνεργασία είναι αποτελεσματική», δήλωσε ο Δρ Άγγελος Αμδίτης, διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης του ΕΠΙΣΕΥ και πρόεδρος της ERTICO ITS Europe, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τα Ευφυή Συστήματα των Μεταφορών.