Έκθεση ζωγραφικής-αφιέρωμα στον καρκίνο του μαστού στο Τελλόγλειο
«Η ζωή συνεχίζεται, ακόμη και με ένα στήθος λιγότερο, ακόμη και χωρίς μαλλιά, και είναι ωραία η ζωή», είναι το μήνυμα που δίνει η ζωγράφος Ελένη Βασιλοπούλου μέσα από 39 έργα της έκθεσης- αφιέρωμα στον καρκίνο του μαστού με τίτλο «Αγάπα με», τα οποία εκτίθενται από σήμερα (Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου του Μαστού) στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ.
Η κ. Βασιλοπούλου παραχώρησε τα έργα στη Τελλόγλειο προκειμένου στη συνέχεια να διατεθούν σε νοσηλευτικά ιδρύματα και φορείς καρκινοπαθών που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Πριν ακόμη γίνουν τα εγκαίνια της έκθεσης εκδήλωσαν ενδιαφέρον για εννέα έργα της η Κλινική Μαστού του Θεαγενείου και η Κοσμητεία της Σχολής Επιστημών Υγείας ΑΠΘ. Η έκθεση που εγκαινιάζεται απόψε στις 19:00 θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Νοεμβρίου.
«Ο λόγος που έκανα αυτή την έκθεση είναι ότι, ζώντας στον μικρόκοσμό μου, έχω χάσει ανθρώπους, πολύτιμους φίλους και συγγενείς. Παρακινήθηκα ακριβώς, διότι μοιράστηκα μαζί τους τον αγώνα που κάνουν για να επιβιώσουν και που είναι ένας πολύ δύσκολος αγώνας. Έχουν την ψυχολογία του μονομάχου που μπαίνει στην αρένα και ξέρει ότι δύσκολα θα βγει από εκεί και όμως συνεχίζει να μάχεται μέχρι τελευταίας ρανίδας. Τους θαυμάζω αυτούς τους ανθρώπους και πιστεύω ότι το μόνο που μπορούμε να τους προσφέρουμε είναι αγάπη, γιατί αυτό χρειάζονται. Για να μάχονται όλα τα άλλα έχουν τα όπλα της επιστήμης. Επίσης υμνώ τη συντροφική αγάπη και τη συνέχιση της ερωτικής ζωής, την οποία δεν πρέπει να την ανακόπτει ένας ακρωτηριασμός. Διότι οι άνθρωποι δεν παύουν να είναι όμορφοι επειδή έχουν ένα στήθος λιγότερο. Η Έκθεση είναι αφιερωμένη και στις γυναίκες και στους άντρες με καρκίνο του μαστού. Δώρισα όλα τα έργα στο Τελλόγλειο και από ό,τι μου είπαν θα διατεθούν σε νοσηλευτικά ιδρύματα και οργανώσεις καρκινοπαθών για να τα βλέπουν οι άνθρωποι και να παίρνουν χαρά και ελπίδα. Είναι ελπιδοφόρα τα έργα, η ζωή συνεχίζεται, με αγώνα μεν αλλά συνεχίζεται και είναι ωραία η ζωή» ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Βασιλοπούλου, στο πλαίσιο ξενάγησης στην έκθεση.
Το «παρών» στην ξενάγηση έδωσαν ο κοσμήτορας της Σχολής Επιστημονικών Υγείας , Θεόδωρος Δαρδαβέσης, ο οποίος επέλεξε τρία έργα για την Κοσμητεία και τον Εργαστήριο Υγιεινής του ΑΠΘ, καθώς και η διευθύντρια της Χειρουργικής Κλινικής Μαστού του Θεαγενείου, Ροδονίκη Ιωσηφίδου, η οποία επέλεξε για την Κλινική μία ενότητα αποτελούμενη από έξι έργα.
«Ο καρκίνος αποτελεί την τρίτη αιτία θνησιμότητας και νοσηρότητας στις προηγμένες χώρες του κόσμου. Είναι κάτι το οποίο μπορεί να συμβεί στον οποιονδήποτε και οφείλεται αφενός μεν στον τρόπο ζωής, στο περιβάλλον το οποίο ζούμε αλλά και στην κληρονομικότητα. Το ζήτημα είναι ότι αυτός που βιώνει την εμπειρία του καρκίνου. η οικογένεια ή το ίδιο το άτομο, δεν είναι πάντα σε θέση να διαχειριστεί αυτό το ζήτημα. Η ταλαιπωρία είναι πραγματικά μεγάλη, η θεραπεία είναι δυνατή, οι παρενέργειες αρκετές. Η ψυχολογική στήριξη απαραίτητη. Αυτόματα περιορίζει την κοινωνικοποίηση του και βέβαια πολλές φορές συμβαίνουν και πράγματα τα οποία έχουν να κάνουν με ακρωτηριασμό για παράδειγμα τη μαστεκτομή, η οποία σε αυτή την περίπτωση είναι θεραπευτική. Ο καρκινοπαθής είναι σημαντικό να έχει τη στήριξη ,στήριξη ψυχολογική, στήριξη ηθική, συναισθηματική. Η κ. Ελένη Βασιλοπούλου είναι μια εξαιρετική ζωγράφος, η οποία έχοντας βιώματα προσωπικά γύρω από την υπόθεση των καρκίνων έκανε μία σειρά έργων τέχνης, τα οποία εκτίθενται στο Τελλόγλειο. Στα έργα αυτά αποτυπώνει μηνύματα , βιώματα, διδάγματα και συναισθήματα. Είναι μία έκθεση η οποία συγκλονίζει, προβληματίζει και διδάσκει με την έννοια ότι αποτελεί ένα σημείο αναφοράς για το προλαμβάνειν, που είναι το σημαντικότερο απ’ όλα για την αντιμετώπιση του καρκίνου» επισήμανε ο κ. Δαρδαβέσης.
Το μήνυμα ότι οι γυναίκες δεν πρέπει να φοβούνται τον καρκίνο του μαστού ο οποίος είναι ιάσιμη νόσος έδωσε η κ. Ιωσηφίδου τονίζοντας παράλληλα τη σημασία της πρόληψης για τη ίαση. «Η έκθεση πραγματικά εκφράζει το συναίσθημα και όλο τον πόνο και γενικά όλα αυτά που βιώνει ο καρκινοπαθής . Θέλω να πω, όμως, ότι μέσα από αυτά υπάρχει ελπίδα, γιατί ο καρκίνος του μαστού θεραπεύεται και θεραπεύεται όταν τον βρούμε σε πρώιμα στάδια . Θεραπεύεται, όμως, και αργότερα γιατί υπάρχουν πάρα πολλές θεραπείες. Το βασικό είναι η πρόληψη, όλες οι γυναίκες να μην αμελούν να κάνουν τη μαστογραφία τους, να μην αμελούν να κάνουν τον έλεγχο τους γιατί όταν το βρίσκουμε σε πρώιμα στάδια τα πράγματα είναι πάρα πολύ καλύτερα και αποφεύγουμε τις μαστεκτομές. Πρέπει να ελέγχονται να πηγαίνουν σε ειδικούς γιατρούς γιατί αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό και να προχωράνε στη ζωή τους», επισήμανε η κ. Ιωσηφίδου.
Η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου, Αλεξάνδρα Γουλάκη -Βουτυρά σημειώνοντας ότι κάθε χρόνο στο Τελλόγλειο γίνεται κάποια εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου του Μαστού, ανέφερε: «Φέτος έχουμε αυτό το εξαιρετικό σύνολο της Ελένης Βασιλόπουλου, η οποία αποτύπωσε τα προβλήματα της γυναίκας αλλά και του άντρα σε μία σειρά έργων που δίνουν όλα τα στάδια, όλες τις επιπτώσεις και όλες τις δυσκολίες που προκαλεί η ασθένεια, με έναν τρόπο όμως δυναμικό, εντελώς παρασυρμένη από την συγκίνηση και την εσωτερική παρόρμηση ,την εσωτερική συμμετοχή που καταλήγει στο τέλος να ζητά αγάπη για να ξεπεραστεί το πρόβλημα και της γυναίκας και του άντρα. Αλλά αυτό που θεωρήσαμε πάρα πολύ σημαντικό είναι ότι στο τέλος το μήνυμα είναι ότι όλοι πρέπει να βοηθήσουμε και να ξεπεραστεί, να δεχτούμε το πρόβλημα, να το αντιμετωπίσουμε κατάματα και προχωρήσουμε παρακάτω».
Η Ελένη Βασιλοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1951. Άρχισε να ζωγραφίζει το 1969 παίρνοντας μαθήματα από τον Θεόδωρο Πάντο και να εκθέτει τα έργα της στη γκαλερί «Διογένης» στην Πλάκα. Το 1975 ίδρυσαν με την Ομάδα του Συν το δικό τους χώρο στη Τοσίτσα 17 και συμμετείχε ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες της ομάδας. Στον χώρο αυτό έκανε 1990 αναδρομική έκθεση. Ατομικές εκθέσεις έκανε το 2014 με θέμα «Μάσκες» το 2016 στο «Μελίνα Μερκούρη» στο Θησείο με τίτλο «Παιχνίδια» , το 2017 στο Συν με θέμα «Γάντια» και το 2021 στο Συν με θέμα «Τα αρμυρίκια του Ωρωπού». Επίσης το 2016 έργα της με θέμα «Πρόσφυγες» εκτέθηκαν στο Συν και τα έσοδα διατέθηκαν εξ ολοκλήρου για τους σκοπούς της οργάνωσης Γιατροί Χωρίς Σύνορα. Έργα της υπάρχουν σε πολλές ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού καθώς και την Εθνική Τράπεζα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φωτογραφία από Hatice EROL από το Pixabay